Het vertellen van verhalen is de basis van buzzmarketing. Een goed verhaal blijft plakken, motiveert, inspireert en verspreidt zich bijna vanzelf. Het zorgt voor een logische samenhang van informatie waardoor mensen in staat zijn deze informatie te onthouden en door te vertellen.
Door de razendsnelle ontwikkelingen in het medialandschap en de overdosis aan informatie die mensen dagelijks krijgen, zijn contentstrategie en storytelling heel belangrijk bij het overbrengen van een boodschap. Uit neurologisch onderzoek blijkt dat we feiten meestal herinneren in een verhaalvorm omdat onze hersenen informatie opslaan in narratieve structuren. Storytelling is een vrij nieuwe communicatietool die steeds vaker wordt ingezet door marketing, communicatie en PR professionals om boodschappen te verspreiden. Dat is niet gek, want platte commerciele teksten werken niet meer. Mensen willen echte en relevante verhalen horen, geschreven in de taal van emotie. Een verhaal dat vertelt waarom je doet wat je doet en vertaalt naar wat het voor een ander kan betekenen. Want een verhaal is pas echt een goed verhaal als de ontvanger er iets mee kan. Zodat het verhaal aanzet tot actie.
De kracht van Storytelling
Voor veel beginnende merken is het niet gemakkelijk om hun verhaal op gang te krijgen en bij de juiste doelgroep te verspreiden. Het aller belangrijkste is dat je boodschap echt is. Geloofwaardigheid zorgt er op de eerste plaats voor dat mensen zich aan jouw merk willen binden. Hieronder hebben wij nog andere tips voor je op een rijtje gezet:
Doel |Wat is de kernboodschap? Waar wil ik de ontvanger van overtuigen? Stel jezelf eerst en vooral altijd de vraag wát je nu precies met je verhaal wilt bereiken. Laat dit het criterium zijn voor het samenstellen van je verhaal.
Doelgroep |Aan wie is het verhaal gericht en waarom moeten zij dit verhaal horen?
Vorm |In welke vorm bied jij je verhaal aan? Is dat in tekst, beeld, video of een andere uiting?
Trigger |Om aandacht te krijgen en vast te houden is een goede trigger belangrijk in het ontwikkelen van je verhaal.
Actie |Sluit het verhaal goed aan op de gewenste actie. Combineer beleving en informatie met een duidelijke call-to-action.
Kill your darlings |Een goed verhaal ontwikkel je niet in één keer. Dit houdt dus in dat je gaandeweg steeds weer informatie moet schrappen en herschrijven. Gooi alles eruit wat je doel in de weg zit. Op deze manier wordt je verhaal niet alleen overtuigender, maar ook veel gemakkelijker te volgen.
Dus stop met het verspreiden van platte informatie en begin met het vertellen van inspirerende verhalen!
Ben jij op zoek naar hulp of advies op het gebied van storytelling?
Buzzista levert graag een waardevolle bijdrage bij de ontwikkeling van een boodschap naar een krachtig verhaal. Daarnaast kunnen wij je adviseren hoe je deze boodschappen duidelijk en consistent communiceert en bij de juiste mensen krijgt die de buzz verder verspreiden. Voor vragen over onze diensten of voor het maken van een afspraak kun je ons bereiken op: info@buzzista.nl
Tags: boodschap, buzz, Buzzmarketing, content, contentstrategie, storytelling, verhalen, verspreiden