Wil je als bedrijf de stap naar social media maken, dan heb je tegenwoordig de keuze uit een breed scala aan verschillende kanalen. Eén van die kanalen is YouTube, een videoplatform waar eenieder zijn – al dan niet eigen gemaakte – video’s met de wereld kan delen. In een eerdere blog hebben we het al kort gehad over YouTube, in deze blog gaan we daar verder op in.
Voor je als bedrijf besluit om YouTube in te zetten, moet je – wellicht meer dan bij bijvoorbeeld Facebook of Twitter – jezelf afvragen of dat het juiste kanaal is voor jou. Omdat YouTube enkel en alleen bestaat uit video’s, zal er geen andere vorm van interactie met je consument mogelijk zijn. Beschik je als bedrijf niet over bestaand videomateriaal (waar je uiteraard de juiste rechten voor bezit) of over de mankracht om zelf videocontent te produceren, dan is het wellicht raadzaam om een ander kanaal te zoeken voor je merk. Heb je echter minimaal één van de vorige twee voorwaarden wel in huis, dan kan YouTube een zeer sterke aanvulling zijn op je social media strategie.
Video is een mooie manier om meer van je product of dienst te laten zien aan je consument. Een afbeelding is natuurlijk een goede eerste stap, maar dit is slechts één beeld. In een video kan je dieper ingaan op de werking van je product of dienst of het juist van alle kanten in beeld brengen. Mocht je als bedrijf niet zelf producten ontwikkelen (denk aan een webwinkel), dan is YouTube een goed platform om je consument te informeren over producten door middel van video reviews. Hierin laat je duidelijk aan een consument zien wat hij of zij van een bepaald product kan verwachten. De keerzijde hiervan is natuurlijk wel dat het tijd en kennis kost om dergelijke reviews te produceren.
Wat je tegenwoordig steeds vaker ziet, zijn bedrijven die externen op YouTube inzetten ter promotie van hun merk. Zogenaamde ‘YouTubers’ – jazeker YouTube is tegenwoordig al tot werkwoord verheven – hebben vaak al een erg grote fanbase waarmee ze hun eigen video’s delen. Wanneer deze fanbase en de persoonlijkheid van de YouTuber aansluit bij je product of merk, kan dit een goede manier zijn om semionafhankelijke content te laten produceren. Het voordeel hiervan is dat je werk uit handen geeft en je direct een groot publiek bereikt. Het nadeel kan zijn dat je duidelijke afspraken moet maken met de YouTuber.
Voor je als merk jezelf dus op YouTube begeeft is het slim om je eerst af te vragen of dat het juiste kanaal is. Heb je productvideo’s en/of trailers die je kan laten zien, of wellicht juist reviews? En heb je tijd en budget om dergelijke video’s te produceren? Of kan je wellicht in zee gaan met een externe YouTuber die de content voor je maakt? Zorg eerst voor een goede contentstrategie voordat je op die play button drukt.
Buzzista begrijpt dat video’s van jouw producten zeer belangrijk zijn in de virtuele wereld van vandaag. Door de juiste social influencers, journalisten, bloggers, fans en (nieuwe) klanten te contacteren kan Buzzista jouw bedrijf adviseren hoe je het best zichtbaar kan zijn in een doelgroep en hoe je op social media de meeste aandacht trekt. Wij kunnen je helpen vanaf concept en planning tot en met uitvoering en evaluatie achteraf. Voor vragen over onze diensten of voor het maken van een afspraak, kun je ons bereiken op: info@buzzista.nl
Tags: bedrijf, buzz, consument, contentstrategie, dienst, merk, PRODUCT, social media, video, YOUTUBE