In de wereld van marketing kom je met veel verschillende personen in aanraking. Het leuke is dat al die mensen anders tegen dingen aankijken. Zo zijn er bijvoorbeeld mensen die achteloos zeggen dat “social media een steeds belangrijkere rol krijgt binnen de marketingmix”, of mensen die geen onderscheid maken tussen marketing en marketingcommunicatie, terwijl hier echter een groot verschil in zit. In deze blog willen we je graag in het kort uitleggen hoe de verhouding tussen marketing en marketingcommunicatie volgens ons in elkaar zit.
Voordat wij hier dieper op in gaan doen wij eerst een stap terug om het businessplan te bekijken. In het businessplan staat beschreven wat het bestaansrecht is van een bedrijf. Dit wilt zeggen dat je hier de missie (waarom doen we wat wij doen) en de visie (hoe gaan we dit bewerkstelligen en waar geloven we in) van een bedrijf terugvindt. Daarna wordt er gekeken naar de doelen en doelstellingen binnen het bedrijf: Wat willen wij bereiken (doel) en wanneer zijn wij dan succesvol (doelstelling).
Bijvoorbeeld:
Doel: Wij willen product X verkopen aan doelgroep Y.
Doelstelling: Wij willen binnen een tijdsbestek van (periode) een minimum aantal verkopen halen van X.
Als dit compleet is ga je kijken hoe je je product gaat verkopen. Dit doe je aan de hand van het marketingplan . Binnen het marketingplan speelt de marketingmix een belangrijke rol. De marketingmix staat ook wel bekend als de vier of vijf P’s: product, prijs, plaats, promotie, (en personeel).
Aan de hand van de mix stel je je strategie op: “Ik wil mijn product tegen die prijs op deze plek aanbieden aan die doelgroep en daarvoor wil ik het zo gaan promoten (en heb ik dus dit personeel nodig)”. De mix alleen al vormt het grootste deel van je marketingstrategie. Het klinkt als een gemakkelijke opdracht, maar er gaat veel onderzoek aan vooraf voor je de juiste strategie kan uitbouwen.
Je zou dus kunnen vaststellen dat mensen die zeggen dat “social media een steeds belangrijke rol krijgen binnen de marketingmix” eigenlijk zeggen dat de marketingmix bestaat uit: product, prijs, plaats, promotie, (personeel) en social media! En dit is dus niet juist. Social media is echter een marketing communicatie middel en komt pas aanbod in het marketingcommunicatieplan.
Het marketingcommunicatieplan is een strategisch plan dat weergeeft hoe je het product wilt gaan promoten via de marketingcommunicatiemix. Vanuit het marketingplan gaan wij nu verder met enkel de P van promotie.
Wat is dan die marketingcommunicatiemix ? Deze mix geeft weer met welke marketingcommunicatie-instrumenten je het product wilt gaan promoten. De marketingcommunicatiemix bestaat uit de volgende instrumenten:
– Reclame/ media
– Online communicatie (o.a. social media)
– Public Relations
– Sponsoring
– Promoties
– Direct Marketing
– Winkelcommunicatie
– Evenementen
– Persoonlijke verkoop
De keuze tot het gebruik van de marketingcommunicatie-instrumenten hangt natuurlijk af van verschillende factoren. Je moet rekening houden met je budget, maar ook met de doelgroep, de concurrentie, omgevingsfactoren, etc.
Wanneer de marketingcommunicatiestrategie bepaald is kan men pas verder gaan met de mediaselectie. Pas dan weet je wie je wanneer moet bereiken.
Wil je weten wat Buzzista voor jou kan betekenen?
Wij van Buzzista hebben ruime kennis en ervaring op het gebied van Marketing, PR & Communicatie en willen dit graag met je delen. Voor vragen over onze diensten of voor het maken van een afspraak, kun je ons bereiken op: info@buzzista.nl