Social media voor B2B bedrijven

Een paar weken geleden heeft Vanessa op een netwerkontbijt van BNI een presentatie over social media voor Business-2-Business bedrijven gegeven. In deze blog willen we wat informatie uit die presentatie delen. In november 2014 plaatsten we de blog “Doe mij ook eens zo’n social media” voor bedrijven die met social media aan de haal gaan zonder een goede content strategie en redenatie. In deze blog gaan we hier iets dieper op in met de focus op B2B bedrijven.

Social media is in korte tijd één van de beste manieren geworden om een breed publiek, hongerig naar informatie en conversatie, te bereiken. Maar is social media interessant voor B2B bedrijven?

Jazeker! Social media voor B2B heeft zeker een aantal voordelen. Zo kan het zorgen voor verhoogde visibiliteit, betere branding en meer PR. Maar ook meer traffic naar je website, het aantrekken van potentiele kandidaten en het versterken van relaties. Naast deze externe omgevingsvoordelen heeft social media ook voordelen voor de interne omgeving van B2B bedrijven, waar niet snel aan wordt gedacht. Zo kan social media door zogenaamde monitoring tools veel informatie opleveren en strategisch inzicht bieden; inzicht in de concurrentie, actuele ontwikkeling in de markt en conversatie van (potentiele) klanten. Daarnaast kunnen bedrijven meer waarde creëren door klanten actief te betrekken bij innovatie en ontwikkeling (van eventueel een nieuw product). Bovendien toont een onderzoek van het McKinsey Global Institute aan dat sociale technologie de productiviteit van medewerkers kan verhogen. Veel bedrijven in de zakelijke markt zijn kennisintensieve organisaties. Door social media kan de interne communicatie en samenwerking sterk verbeteren: informatie wordt sneller gedeeld en gevonden en taken worden efficiënter uitgevoerd.

Maar hoe sociaal zijn B2B bedrijven eigenlijk? Diverse onderzoeken tonen aan dat veel bedrijven in de zakelijke markt actief zijn op social media. Voor B2C bedrijven zijn vooral Facebook, Pinterest, YouTube en Instagram populair. Voor B2B bedrijven zijn dat LinkedIn, Twitter en blog sites zoals WordPress.

Zo’n 3,5 miljoen Nederlanders gebruiken Twitter, wat dus een interessant platform kan bieden voor nieuwe leads. Vele leads gegenereerd via social media zijn doorverwezen via Twitter en veel B2B bedrijven gebruiken Twitter om een boodschap te versturen.

LinkedIn is een zeer goed platform om business leads te genereren. In 2014 waren er zo’n 4,5 miljoen Nederlanders lid op LinkedIn. LinkedIn heeft 2,7 miljoen unieke bezoekers per week uit Nederland. En zo’n 123.000 bedrijven hebben een bedrijfsprofiel, met locatie in Nederland.

Volgens onderzoek van Marketingfacts 2014 zijn 24 % van alle LinkedIn bezoekers naar een B2B website potentiele leads. Bijna 45% van de leads die een bedrijfswebsite bezoeken via LinkedIn zijn nieuwe bezoekers. 1 tot 2 leads die een website via LinkedIn bezoeken, komen van individuele profiel + bedrijfsprofiel pagina’s. Bezoekers van LinkedIn bedrijfspagina’s spenderen hoogstwaarschijnlijk meer dan 10 minuten op een bedrijfswebsite. 57% van de B2B bedrijven zegt sales te hebben genereerd via LinkedIn (bron: onderzoek Marketingfacts 2014)

b2btips

Maar hoe kan je als B2B bedrijf het best aan de slag gaan met een platform als LinkedIn? Buzzista geeft je graag wat tips:

  • Sluit je aan bij relevante groepen. Help mensen met vragen.
  • Beheer een groep, nodig mensen hiervoor uit en help elkaar.
  • Blogpost: is ook een manier om je te profileren. Maar de promotie gaat niet vanzelf. Door een blogpost op jouw bedrijfspagina te plaatsen en in groepen of op andere social media kanalen.
  • LinkedIn ads: is ook een goed middel om een zeer gerichte doelgroep te bereiken en een ad op LinkedIn is relatief goedkoop voor wat betreft Return On Investment.
  • Houd rekening met geld, tijd en kwaliteit. Netwerken kan behoorlijk tijdrovend en arbeidsintensief zijn. Wellicht zal je niet meteen resultaat boeken. Wil je snel nieuwe leads genereren dan zijn er wellicht betere manier om dit te doen. Maar dit is in elke situatie verschillend. Ga dus bij jezelf na of je wilt investeren in tijd en of in geld.
  • Denk aan de conversie. Met welke boodschap ga ik mijn potentiele leads benaderen. En waar ga ik hen naar toe leiden (website of andere social media).

 

Do’s

  • Maak een plan van aanpak voor je start. Gebruik een content kalender als leidraad. Vooruitwerken en een goede contentstrategie zullen vruchten afwerpen in de loop der tijd.
  • Maak een keuze. Waar zit je doelgroep, op welke kanalen? Op welke manieren kan je deze doelgroep het beste benaderen?
  • Meten is weten. Stel meetbare doelen op. Welke meerwaarde moeten de social media activiteiten jou opleveren. Stel KPI’s (key performance indicators) vast, zoals bereik, clicks, engagement, interactie en conversie.
  • Wees consistent. Bepaal de tone of voice die bij jouw bedrijf/ merk past en stuur alleen zakelijke berichten.
  • Bouw een sterk netwerk. Welke mensen zijn interessant voor jou en je vakgebied. Zoek manieren om je te profileren en help mensen met vragen.
  • Zorg voor relevantie. Gebruik inhakers die een link hebben met jouw bedrijf of merk.
  • Content is king. Zorg voor goede content die jouw netwerk wilt delen en kies voor kwaliteit boven kwantiteit.
  • Wees een goede luisteraar. Luister naar wat jouw netwerk je vertelt.
  • Wees interactief. Communiceer regelmatig met jouw netwerk.

 

Don’ts

  • Houd je berichten zakelijk. Deel geen negatieve gedachten en meningen via social media. Dit kan een killer zijn voor je imago. Deel geen privébezigheden via je zakelijke accounts. Maar zakelijke berichten kan je wel delen via privé, zo zien je vrienden waar je mee bezig bent.
  • Let op spelfouten in berichten, anders kom je onprofessioneel over.
  • Spam je volgers niet. Het is prima om een tweet een keer te herhalen, maar wees niet opdringerig.
  • Onregelmatig berichten plaatsen. Door regelmatig en op vaste momenten berichten te plaatsen weten je volgers wat ze van jou kunnen verwachten.
  • Vermijd veelvuldig herhalen van onderwerpen. Houd het boeiend voor je volgers en pas op voor overkill.
  • Bij posts geen call to action. Door te vragen wat jouw volgers moeten doen krijg je meer interactie.

 

Bedenk wel dat social media tijd consumerend is. Voor een succesvolle aanpak heb je gauw wat uren in de week nodig.

Voor meer informatie en tips over social media voor B2B bedrijven kan je ons bereiken via info@buzzista.nl.

Comments are closed.