Het Buzzmodel

In onze eerdere blog Buzz… wat is dat eigenlijk? wordt uitgelegd wat buzz en buzzmarketing precies zijn. In de praktijk wordt duidelijk dat het ontwikkelen of het stimuleren van buzz vaak moeilijker is dan in eerste instantie wordt gedacht. Daarom heeft Buzzista een eigen methode ontwikkeld, een soort van houvast, over hoe buzz kan ontstaan of gestimuleerd kan worden.

Buzzista maakt gebruik van een buzzmodel. Dit model geeft precies weer wat er nodig is om buzz te ontwikkelen. Daarbij wordt in eerste instantie gedacht vanuit een actie of een ervaring. Acties of ervaringen kunnen bijvoorbeeld het volgende zijn: een perstrip, een PR-stunt, een eerste ervaring van een product (dat nog niet verkrijgbaar is), een beurs, een evenement, of simpelweg een (win)actie of een promotie. Dit zijn natuurlijk slechts enkele voorbeelden; er zijn er nog meer te bedenken.

De vorm die zo’n actie of ervaring krijgt is zeer belangrijk. Een saai evenement gaat natuurlijk niet werken en daarom is het essentieel om buzzelementen toe te voegen aan de eerste ervaring. Buzzelementen zijn elementen die de buzz aanwakkeren. Zonder een buzzelement kan er geen buzz ontstaan, dan wordt de actie niet als iets speciaals ervaren. Voorbeelden van buzzelementen zijn: iets creatiefs, exclusiefs, innovatiefs, schokkend, controversieel, uniek, absurd, hilarisch, iets mysterieus en ga zo maar door. Populaire video’s op het internet hebben meestal ook een (of meerdere buzzelement(en) waardoor de video viraal gaat.

Op het moment dat je de actie of ervaring hebt uitgewerkt is het essentieel om de juiste influencer te selecteren. Dit is de persoon die deze ervaring zal gaan krijgen. Op het moment dat deze persoon enthousiast is zal hij of zij deze ervaring met anderen willen delen.  Op deze manier ontstaat er buzz met als doel dat de boodschap bij de doelgroep terecht komt.

Een mooi voorbeeld hiervan is de actie die Buzzista onlangs heeft georganiseerd voor haar klant EA Sports met de profvoetballer van AZ, Aron Johannsson. Buzzista gaf hem de mogelijkheid om iets unieks te doen. Hij mocht, ter promotie van FIFA 15,  een zeer exclusieve (buzzelement) EA SPORTS-gebrande Xbox One weggeven via zijn social media-kanalen (actie). Wij wisten van tevoren dat Aron graag een potje FIFA speelt, en dit is essentieel bij de selectie van de influencer. Aron deed graag mee en het resultaat was fantastisch! Meerdere posts op Twitter met meer dan 1000 retweets en meerdere posts op Facebook met in totaal meer dan 1500 likes en bijna 500 shares. Daarnaast genereerde deze actie meer dan 800 nieuwe volgers op het twitterkanaal van EA_Benelux.

En natuurlijk hebben wij ook een fan van Aron en van FIFA 15 erg blij gemaakt met deze prijs. En dit is misschien wel het belangrijkste!

Buzzista heeft zelf dit Buzzmodel bedacht. Heb jij interesse in dit buzzmodel? Wil je meer informatie of dat wij het toepassen voor jouw product of bedrijf, dan maken we graag een afspraak met jou. Je kan ons bereiken via info@buzzista.nl.

Tags: , , , , , , , ,

Comments are closed.