Buzz… wat is dat eigenlijk?

Buzzmarketing is een relatief nieuwe term in de marketing- en communicatiewereld. Buzz is afkomstig van het woord ‘to buzz’ en betekent letterijk geroezemoes. Kortom, een Buzz is iets waar veel over wordt gesproken. Buzzmarketing heeft als doel een positieve Buzz over een merk, product of dienst te creëren. Wanneer een bepaalde boodschap het effect heeft dat het onderling wordt gedeeld en verspreid, kun je dus spreken van een Buzz. Dit kan ontstaan vanuit een strategische campagne maar ook vanuit een simpel nieuwtje. Maar hoe kun je nou de kracht van Buzz beheersen en wie heeft er dan belang bij?

Je verhaal vertellen & je verhaal versnellen.
Wij leven in een wereld die voortdurend in beweging is. Het vaste publiek waarop adverteerders en marketeers zich al jaren op richten bestaat niet meer. In deze maatschappij wordt er heel snel geschakeld en het kost steeds meer moeite om op te vallen en de aandacht vast te blijven houden. Het vereist dus een hoop flexibiliteit en creativiteit om awareness te creëren en te bouwen aan het imago van je merk of organisatie. Met behulp van Buzzmarketing speel je actief in op mond-tot-mondreclame en probeer je een geloofwaardige boodschap bij de uiteindelijke doelgroep te krijgen. Buzzmarketing moet gespreksstof creëren en er voor zorgen dat er over het merk, product of dienst op de juiste manier gepraat wordt.

Een essentiele eigenschap van een succesvolle Buzzcampagne is de nieuws- en mediawaarde van de boodschap. Buzz bevat altijd nieuws dat relevant is voor een bepaald publiek. Populaire bloggers, invloedrijke twitteraars, bekende Nederlanders en andere influencers zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de berichten en conversaties over een merk, product of dienst, zowel online als offline. Sterker nog, zij zijn goed voor meer dan 80 procent van de inhoud en discussies binnen social media. Deze groep heeft veel invloed op de informatie die andere gebruikers van social media over merken, producten of diensten van een bedrijf te zien krijgen en bepalen zo voor een groot deel de naamsbekendheid en online reputatie van een merk, persoon of organisatie. Om je Buzzcampagne een zetje te geven, is het dus belangrijk dat je weet waar de relevante influencers zitten en op welke manier de boodschap aan hen gecommuniceerd moet worden.

Het allergrootste voordeel van Buzzmarketing is dat het goedkoop en efficient is. Met een relatief klein budget kun je al grote resultaten boeken. Ga dus de conversatie met je doelgroep aan en schroom niet voor interactie. Spread the Buzz!

Wil je meer weten over Buzzmarketing of heb je strategisch advies nodig?
Wij van Buzzista hebben ruime kennis en ervaing op het gebied van Marketing, PR & Communicatie en willen dit graag met je delen. Voor vragen over onze diensten of voor het maken van een afspraak, kun je ons bereiken op: info@buzzista.nl

 

Comments are closed.